22 Haziran 2020 Pazartesi

10 GHz bandı deneme 2

Merhaba ,

Bu haftasonu TA2NAS ve TA2SUA ile beraber 10 GHz qso denemesi yaptık.

İlk denemememiz kısa mesafe (35-40m civarı)  gayet başarılıydı
Test videomuzu aşağıda görebilirsiniz.

İkinci deneme maalesef bir akü problemi nedeniyle yarım kaldı. 500 kusur metreden 59+10 db gibi bir sinyal gücü ile TA2SUA'nın yayınını duyabilmeme rağmen, onun tarafta RX yoktu. Bu yüzden geçerli bir QSO olmadığından onu şimdilik saymadık.
Ama mesafeyi gitgide arttırarak denemelerimiz devam edecek.

Bu deneme ile ilgili bir iki bilgi  vermek gerekirse,
HB-100 doppler radarın anladığım kadarıyla piyasada 2 tipi var.
Biri 2019 ve öncesi üretim.
İkincisi yeni üretim.

2019 öncesi üretilen modellerde bir önceki yazımda belirttiğim gibi, bir kapasitör ile ses kaynağını bağlayıp direkt WFM module edebiliyorsunuz.
Ancak yeni versiyonlarda IF modulasyonu çalışmıyor. 
Bu yüzden LM317 ile ayrı bir modülatör devresi yaparak doppler radarı VCC girişinden modüle ettim.

Şeması şu şekilde;


Cihazın giriş voltajı 5.2 V üzerine çıktığında cihaz yanıyor. Bu yüzden devrede koruma olarak 5.1 Zener diyot kullanılmış.

Bu devreyi hazırlayıp, girişini MAX9814 bir mikrofon ile sürdüm.

Hatta mikrofon devresini bir push buttona bağlayarak, PTT gibi kullandım. 
Böylece konuşacağım zaman düğmeye basıp mikrofonu devreye soktum. Bıraktığımda ise sadece carrier gönderdim.

Karşı taraftaki Alper arkadaşımda bir PTT olmadığından ve sürekli TX durumunda olduğundan videoda da görebileceğiniz gibi kendi sesimi karşı taraftan geri duyuyordum. Echo yapmasının sebebi ise SDR de yaşadığımız küçük delay. 
Bu cihazlarda TX i tamamen açıp kapatmak frekansın az bir miktar kaymasına sebep olduğundan cihaz sürekli TX durumunda kalıyor. Ama mikrofonu kapatıp açmanın bir zararı yok. 
Full Duplex bir görüşme imkanı ise her zaman mümkün. Yani iki taraf aynı anda konuşabilir.  

Dinleme tarafı ise, bir SDR ve bir LNB+BiasTee ile yaptım. Bunun yanında, elinizde bulunan WideFM duyabilen herhangi bir scanner ile de dinleme yapabilirsiniz.
LNB çıkışını FT50 el telsizime bağladığımda da karşı tarafı rahatlıkla dinleyebiliyorum.

Bana toplam maaliyetine gelecek olursak,

HB-100 : 40 TL
MAX9814 : 25 TL
LNB: 20 TL
Bias tee ve modulasyon devresi : 15 TL

SDR ve/veya Scanner'i buraya yazmiyorum. Bunlar zaten her amatorun elinde olması gereken cihazlar. 

TA2SUA nın yaptığı çalışma ise şu sekilde. Tam bir portable istasyon olmuş.

TA2SUA Kurulumu



Örnek QSO videomuzu aşağıda görebilirsiniz.



Bir Önceki yazıya http://ta2nc.blogspot.com/2019/02/10-ghz-amator-band-ucuz-cihaz-yapm-ve.html adresinden erişebilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yeni(Çok ta değil) bir dijital Mod.. Q65

 Selamlar, HF dünyasından insanlar önce jt65 ile tanıştı, sonrasında FT8 ve FT4 ile zayıf propagasyon şartlarının olduğu zamanlarda düşük gü...